Friday, October 23, 2009

22 Okt 2009 - Hari Keberangkatan

Ikhwah bersama Dr Hafidzi, di sebelah kiri Dr Hafidzi (berkot hitam) ialah agen yang membawa beliau ke China; Mr Low
Akhawat bersama Dr Hafidzi, Kak Zu & Mr. Low
Akhi Presiden JIM (Zaid Kamarudin) sampai beberapa minit sebelum akhi Dr Hafidzi masuk ke balai berlepas.
Assalamualaikum,

Ikhwah dan akhawat sekelian yang kami sayangi. Alhamdulillah perjalanan kami ke destinasi yang ditujui berjalan dengan lancar berkat doa semua kaum keluarga dan sahabat-sahabat semua.

Kami sampai ke bandar Guang Zhou mengikut jadual iaitu sekitar 1.30 t/hari dan mengambil domestic flight ke Changsa yang mengambil masa sejam. Dari Changsa kami menyewa kenderaan ke Yiyang dalam wilayah Hunan, sekitar 2 jam perjalanan dan sampai lebih kurang jam 8 malam. Kami menginap di hotel Xiao Huatian hotel.

Sepanjang perjalanan tadi kami tidak menghadapi apa-apa masaalah, kecuali semasa dalam flight ke Guang zhou, keadaan menjadi sedikit cemas apabila ana merasa hendak pitam. Selalunya keadaan ini disebabkan oleh tekanan darah yang jatuh mendadak dan dulu pernah berlaku beberapa kali semasa menjalani dialysis. Untuk menstabilkan tekanan darah dan mengembalikan pada tahap normal kami request kepada stewardess supaya menghantar meal lebih awal. Alhamdulillah apabila mengambil beberapa teguk minuman dan menjamah makanan ana rasa lega kembali, syukur ke hadrat Allah SWT.

Hospital di mana ana akan menjalani pembedahan dan rawatan dekat dengan hotel, walking distance kalau menurut kata Mr Loh, agen yang mengurus rawatan di sini. Sesampainya kami di sini, ah loon, anak Mr Loh yang juga pembantu beliau mengkhabarkan patient dari Malaysia berusia 21 tahun yang beliau uruskan baharu sahaja selesai menjalani transplant dan keadaannya amat memuaskan, alhamdulillah.

Ana dan zauj, kak zu mengucapkan jzkk jaza' kerana menyantuni kami sedemikian rupa. Kami merasa amat terhutang budi dengan jawatankuasa tabung rawatan yang diketuai oleh Prof Dr Sahrim Ahmad yang begitu prihatin dan mengambil berat tentang urusan pemergian kami ke Cina. Begitu banyak masa yang beliau ambil dari jadual beliau yang sebok untuk menguruskan kebajikan kami. Hanya Allah yang akan membalas segala kebaikan Prof Dr Sahrim dan JKnya. Kami juga amat terharu dengan segala pertolongan dan tips yang dikongsikan oleh akhi Jusri dan Kak Fauza yang tidak jemu-jemu memastikan bahawa kami membuat persiapan yang secukupnya sebelum bertolak ke sini.

Kami juga merasa amat terharu dengan ikhwah dan akhawat yang datang menghantar kami di airport dan melepaskan kami dengan juraian air mata. Akhuna Hasbullah meskipun sebuk dengan urusan menjaga kebajikan Syeikh Hassan Bashir, tetap datang untuk mengucapkan selamat berangkat kepada kami. Akhuna Dr Mustapha Din, naqib liqa usari bersama Dr Jamal Osman, akh Nazlee, akh Zukri dan Zulk dengan camcordernya, akh Amir Hamzah, Akh Wan ahmad Nizar, akh Khairuddin. Kami juga merasa amat kerdil apabila akhuna Presiden turut menyusul kami di airport. Tetapi kami merasa terkilan kerana tidak dapat bertemu dengan Akhuna Prof Sahrim dan Hj Zairul yang hadir di saat kami telahpun masuk ke balai berlepas. Di kalangan akhawat, Kak Norazain, ukth Hamisah Mubin (Ketua Wanita JIMDHL). isteri akh Nazelee, isteri akh Wan Ahmad Nizar, kehadiran antuma besar maknanya kepada kak Zu. Kak Shams juga memaklumkan beliau dalam perjalanan ke airport ketika kami telah masuk ke balai berlepas. Kakak kak zu, Che Aton (Hindun) dan suaminya (Abg Hassan) turut datang dari Muar menghantar kami meskipun mereka telahpun menziarahi kami pada hari Sabtu yang lepas. Kami merasa amat terharu. Tak lupa juga pada akhuna Capt Azland yang datang ke rumah kami selepas solat subuh dan melepaskan kami bertolak dari rumah.

Sepanjang perjalanan dari rumah sampai kami boarding, bahkan sampai tiba di Guang Zhou, malah sehingga saat ini (jam 11.30 malam) kami masih menerima sms dari ikhawah akhawat yang mendoakan keselamatan kami dan bertanya khabar. Ya Allah! Kami bersyukur kepada Mu ya Allah kerana memberi peluang kepada kami merasai lazat kemanisan ukhuwah Islam. ya Allah, peliharalah dan berilah sebesar-besar ganjaran kepada sahabat-sahabat kami. Kami kasih pada mereka semua ya Allah...

Kami juga amat terharu dengan inisiatif yang dilakukan oleh Ust Rujhan, YDP JIM DHL dan ajk JIM DHL untuk mengadakan solat hajat khusus pada malam sebelum kami bertolak. Kami amat terharu apabila ikhwah-akhawat yang jauh dan dekat telah bersama dengan kariah Surau Al-Kauthar mengadakan solat hajat khusus untuk kami. Ana yakin kita turut mendoakan juga kesembuhan untuk akh Khalid Mohammed yang kini sedang dirawat di HUKM kerana masalah spinal beliau. Mohon sampaikan salam dan doa dari kami untuk kesembuhan beliau - syafakallah.

Mohon ikhwah dan akhawat bertanya khabar anak-anak kami jika kesempatan. Anakanda Mawardi dari Hira' menalipon kami dengan esakan sewaktu kami dalam perjalanan ke airport. Anakanda Amin berada di Kolej IKIP Kuantan. Jika ada pesanan tertentu bolehlah disampaikan juga kepada anakanda Qayyim. Kami telah amanahkan urusan keluarga kepada anakanda Qayyim.

Sewaktu sebelum boarding, kami dihubungi sekali lagi oleh wartawan Utusan En Radzi yang ingin mewawancara ana berkaitan isu Palestin. Beliau merasakan isu Palestin sudah semakin dilupakan dan berharap wawancara itu akan mengingatkan kembali umat islam mengenai isu yang penting ini. Ana telah meminta agar Akh Zun Arif dan ukth Norazian supaya bersedia untuk diwawancara sebagai felo-felo kanan PACE. Ini adalah satu ruang yang luas untuk membentuk pandangan umum terhadap isu Palestin. Mohon perkembangan tentang hal ini dimaklumkan kepada ana.

Dengan tidak disangka ana terserempak dengan Dr Kaseh dari Jab Tamaddun Arab/Islam dari FPI UKM di ruang legar airport. Beliau akan ke Hong Kong untuk menghadiri konferens dan menyampaikan siri kuliah mengenai Islam. Ana memang berhajat untuk menyampaikan berita terkini tentang kesihatan ana tetapi dalam pada itu terlepas pandang. Alhamdulillah Allah pertemukan di airport supaya beliau boleh turut mendoakan kami. Beliau lah yang telah mempelawa ana untuk menyertai kumpulan penyelidik FPI mengenai Kesan Islam ke atas orang melayu. Ini juga merupakan satu ruang yang boleh dimanfaatkan oleh NICE insyaAllah.

Sebaik sahaja kami sampai ke Guang Zhao, ana cuba access internet dari hp. Kami menerima berita yang amat menyedikan, Syeikh Hassan Bashir telah kembali menemui Tuhannya. Semuga Allah menempatkan al-marhum dikalangan para syuhada dan anbiya'. Semuga peristiwa ini menjadi motivasi kepada kita semua untuk terus beramal sehingga ke akhirnya.

Inilah yang ana nukilkan sebagai tanda ingatan kepada sahabat-sahabat sewaktu menandatangani naskhah Jejak Risalah di Nusantara jilid V - "Udep Sare (Hidup mulia) atau Mati Syahid" Mari kita jadikan dunia ini ladang amal dan jihad.

InsyaAllah akan memberi update dari masa ke semasa

Ilaliqa'
Dr Hafidzi Mohd Noor
Hjh Zuraidah Kornain
gambar daripada Abu Syamil (Pak Cik Wan M Zukri)