Tuesday, October 27, 2009

Diari 25 Okt 2009

Abi tengah sibuk di workstation. Sebelah aje tu, ialah dapor kami. 
Alhamdulillah, kami masak pakai Rice cooker dan travel cooker.

4:30 : Dalam munajat pagi ini, Aku panjatkan doa khusus buat seorang dua sahabat. Doa buat anakanda Ahmad Yassin yang akan menjalani pembedahan jantung dan juga buat seorang lagi sahabat yang berhasrat untuk bertukar kerja kepada suatu bidang lain yang Aku rasakan sangat cocok sekali buat beliau. 

5:15 : Tertidur sekejap ngantuk sangat

6:00 : Bangun subuh, ma’thurat & sambung mengaji Surah Ali Imran. Tak sibuk buat sarapan sebab mengikut mesej Ah Loon malam tadi, abang tak boleh sarapan untuk appointment doktor. 

7:30 : Ah Loon mesej kata it’s Sunday, doctor is not working. Appointment will be tomorrow. Ah… what a waste. Abang has been waiting for the appointment. Wake up and make breakfast. We had rice, sardine and sup sayur. Alhamdulillah.  

Abang mula menandakan kertas ujian pelajarnya. Perlahan sahaja nampaknya abang menanda, mungkin emosi abang terganggu oleh pembatalan appointment doctor tadi. Aku teruskan membaca buku “Wasiat Qur’ani Aktivis Harakah” yang dibekalkan oleh Dr Fauziah. 

11:15 : Solat Dhuha dan mainkan lagu-lagu nasyid yang Huda SMD telah save kan dalam external hard drive aku. Alhamdulillah, ada juga bunyi alternative yang solehah buat halwa telinga. 

Keadaan bilik hotel yang sangat hampir dengan supermarket Better Life dan jalanraya (out of convenience maybe) membuatkan kami terdedah kepada hiruk pikuk hon kereta (ini budaya orang sini, semua nak tekan hon. Tapi bukan tanda marah cuma amaran….). Juga bunyi musik yang pasti telah melebihi takat decibel yang dibenarkan untuk telinga manusia. Saban hari dipasangkan sebagai hiburan. Juga bunyi meriam, mercun dan bunga api tanda kegembiraan sempena majlis perkahwinan yang dimainkan entah dari mana agaknya.

Mula-mula terdengar bunyi meriam, lantas aku bertanya abang, 
Aku: bang ada perang lagi ke di Cina?
Abang : Takde , tak tahulah pulak kalau mereka baru isytihar perang hari ni
Aku senyum aje dengan jawapan abang yang memang selalunya bersifat lateral.  
 
12:30 : Solat Zuhur + asar. Bersiap untuk berjalan-jalan ambil angin ke Better Life. 

Sementara itu pintu bilik diketuk pencuci minta untuk membersihkan bilik. Aku menggunakan bahasa badan bertanya apakah bunyi bising seperti orang bergaduh yang berlaku malam tadi? Alhamdulillah dia faham dan mengatakan itu sepasang suami isteri bergaduh dan mereka duduk di sebelah bilik kami sahaja. MasyaAllah patutlah bunyinya terlalu kuat…..

Abang sangat terkesan dengan bunyi bising orang bergaduh itu. Bunyi hentakan ke dinding atau lantai entah beberapa kali, bunyi kaca terhempas adalah dua kali. Kaki dan tangan abang sejuk-sejuk, dadanya berdebar-debar. Aku menghadapi suasana itu dengan “relax” sekali. Itulah bezanya antara orang sakit dengan yang sihat, atau mungkin kerana aku tahu abang is always there to protect me.  

Kami berdua ke Better Life (dengan memberitahu Ah Loon terlebih dahulu). Beli sedikit barang untuk masak. Kentang sebiji, cili merah 4 biji, bawang sebiji, chopping board, besen penapis,, air mineral dan buah oren dua biji.

1600 : Bersiap untuk makan yang sudah tertangguh. Menu? Sardine + kentang dan sawi goreng.

Abang ada lagi 20 helaian kertas ujian untuk ditanda. Abang akan beri reward to himself pada setiap 5 helai kertas ujian yang siap ditanda, dengan berhenti sekejap baring-baring atau makan buah. Nampak sangat abang tak menyukai kerja itu. Dalam sekitar jam 2000 aku mendengar jeritan abang mengumumkan dia sudah selesai menanda 50 helai kertas periksa tersebut. 

Aku juga lihat abang mengeluh tentang beberapa kertas periksa yang mempunyai jawapan yang hampir sama 100%. Aku memberikan pendapat pada abang untuk memberikan anak muridnya ”benefit of the doubt”. Kalau abang gagalkan mereka, bagaimana pula abang hendak mendengar jawapan pembelaan dari mereka. Kan sudah menganiaya tu namanya. Susah sungguh bagi abang untuk menerima pandanganku. Apapun akhirnya abang tidak menghukum beberapa orang pelajar tersebut atas dasar “simpati”, walaupun sebenarnya “meniru” semasa peperiksaan adalah satu pembohongan besar yang menjadi musuh nombor satu abang. 

Solat Maghrib dan Isyak.

2100 : Aku tertidor sementara abang kembali kepada membetulkan thesis pelajar tahun akhirnya. Membetulkan thesis pelajar juga memberikan satu tekanan pada abang. “It’s like writing the thesis all over again” kata abang. Apapun, InsyaAllah dengan berkat istiqomahnya abang, thesis itu akan habis juga dibetulkan.  

Aku sangat arif dengan tabiat abang bila menulis. Tak boleh dipaksa-paksa. Biarkan abang mengambil masa nya kerana aku yakin, siap juga ianya satu hari nanti. Begitulah yang aku selalu katakan pada abang ”dinda yakin, satu hari nanti siap juga semua buku-buku abang tu”. 
   
Beginilah rutin kami di sini. InsyaAllah kami akan tetap positif, baik sangka pada Allah, sabar dan berlemah lembut pada orang lain. Sungguhpun Ah Loon silap menyampaikan pesanan (terutama) dalam hal temujanji dengan doktor, kami pujuk hati untuk bersikap rahmat kepadanya. Di samping kami suami isteri, Ah Loon juga ditugaskan mengawasi satu keluarga Ah Moy dari Melaka yang sudah berjaya pembedahannya, dan seorang lagi ”boy” dari Muar yang akan menjalani pembedahan pada hari Isnin nanti.  

Ummu Qayyim

Yiyang, 25 Oktober 2009

0 comments:

Post a Comment